Sunday, October 24, 2010

Har blivit halsofantast.....

ibland ar det en plaga att var en hypokondriker men det har allt sina fordelar ibland. Jag har borjat kolla upp varfor jag har problem med min skoldkortel och cystor pe aggstockarna och det ar ganska chockerande nar man laser mer om det och att man sjalv faktiskt ar boven i dramat. Jag visste inte att det finns kemikalier i smink, schampo, huvdardsprodukter, tvattmedel you name it som orsakar kvinnor bl a brostcancer, struma, livmodercancer, endomotrios och diabetes! Jag vet att manga kvinnor dock inte bryr sig sarskilt mycket om detta for de tror inte att det ska handa dem, men tyvarr sa far mer och mer kvinnor brostcancer och endomitrios, varfor? Jag laste att pa 1950 talet hade 1 av 20 kvinnor brostcancer har i USA. 1989 hade 1 av 11. I 2004 hade 1 av 8 kvinnor brostcancer, ar inte det ganska konstigt med tanke pa att bara 5-15% av brostcancer ar genetiskt?
Jag borjade lasa mer om det och det visade sig att det finns sa kallade xenoestrogens i smink, hudvardsprodukter och tvattmedel mm, och det beter sig som det kvinnliga hormonet ostrogen, och for hoga halter av det hormonet skapar en obalans i kroppen som kan leda till bl a cancer.
Det finns aven andra xenoestrogens i mat, metallburkar (typ soppa pa burk), aven vissa healthfood som choklad, kaffe, gront te, kanel, agg, mm. Det finns aven i parfym sa vi far detta i oss varje dag i hoga doser, sa inte konstigt att sa manga kvinnor lider av brostcancer och endomitrios! Vad ska man da gor at detta? Jo man undviker smink, schampo, tvattmedel mm som innehaller xenoestrogens. Bare essentual smink ar bra, kor pa organiskt schampo utan parfym och parabener, kop naturligt tvattmedel mm. Ar man palast sa ar det ganska latt att undvika dem. Jag har bestamt att jag inte tanker bli ett brostcancer eller endomitrios offer, och jag maste gora min del for att undvika det, genom att vara palast och forsta varfor kvinnor far det.
Aven en annan farlig grej att undvika ar , bpa (bisphenol-A) som finns i vattenflaskor gjorda av plast, plastfolie som man anvander i koket, mat i metallburkar mm. Aven det orsakar hormonrubbningar i kroppen. Det ar sjukt hur mycket skit som finns i all mat och alla produkter man anvander varje dag som faktiskt gor oss kroniskt sjuka. Jag tanker iallafall inte bli en av dem, jag tanker leva mitt liv sa kemikaliefritt jag nagonsin kan.
Se aven upp for dioxiner i maten, speciellt fet mat som , fet mjolk, feta kottprodukter och fet fisk da dioxiner ar fettlosliga. Kop fettfri mjolk, at fettfri kyckling mm. Vad manga inte verkar forsta ar att manga av dagens kvinnosjukdomar gar att forebygga, det galler bara att vara smart helt enkelt.
Jag hoppas att ni som laser detta tar detta till er, for jag vill inte att nagon av er ska bli sjuk i nagon sjukdom som kanske hade gatt att undvika om ni hade tagit er halsa pa storre allvar.
Sa ar ni med mig, tanker ni lasa pa om alla dessa kemikalier som forgiftar er kropp varje dag och gora ett val att leva ett langt cancerfritt liv? Om ni har nagra fragor sa tveka inte att fraga mig :-)
Kram pa er allihopa

No comments:

Post a Comment